Ενδιαφέρουσες
Ιστοσελίδες
 Site Map  English
Aναζήτηση
Γενικές Πληροφορίες
Κατάλογοι Βιβλιοθήκης
Εργογραφία Συνθετών
Αρχείο Ελληνικής Μουσικής
Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα
  Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας  
  Παρασκευή στις 3: Συναυλίες στη Βιβλιοθήκη  
  Θεατρικές παραστάσεις για παιδιά  
  Κυριακάτικα Εκπαιδευτικά Προγράμματα για παιδιά  
  Κύκλος Διαλέξεων για την Τέχνη  
  Διαδραστικό πρόγραμμα για παιδιά  
  Από τις Μούσες στους υπολογιστές  
  Εκπαιδευτικά προγράμματα για επισκέψεις σχολείων  
  Διαγωνισμοί - Διαλέξεις - Συναυλίες  
  Παιδική Βιβλιοθήκη  
  αποθετήριο Ευτέρπη: Τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση - Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιo  
  Νέες δραστηριότητες για τα Ωδεία  
  Αυτή την εβδομάδα στη Βιβλιοθήκη: Πρόγραμμα εκδηλώσεων  
  Europeana Sounds  
  Αρχείο Εκπαιδ. Προγραμμάτων  
  Μουσικό ταξίδι στο σήμερα  
  Ημέρα Μουσικής 2016  
  Που πήγαν τα ρούχα του άι-Βασίλη;  
  Ο συνθέτης Γιώργος Σισιλιάνος  
  Camerata Junior: Ακροάσεις για την επιλογή νέων μελών  
  EUscreenXL  
  Στον λαβύρινθο του Μεσαίωνα  
  Η Wikipedia τραγουδάει ελληνικά  
  Όλα είναι Μουσική  
  Τα παιδιά του Μπαχ  
  Παρέα με τη μουσική  
  Master Class for Flute  
   
  Το IQ του Mozart  
   
  Το DNA του Beethoven  
   
   
   
Επικοινωνία με τη Βιβλιοθήκη
Νέα της Βιβλιοθήκης
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Γίνετε φίλοι της Βιβλιοθήκης
Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)

Ακούστε
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα| Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα| Αρχείο Εκπαιδ. Προγραμμάτων| Αρχείο Κύκλων Διαλέξεων| Διαλέξεις 2005|

«Μετζέ» και «Τίγκρα»: Η πρώτη και η τελευταία όπερα του Σαμάρα
Γεώργιος Λεωτσάκος

Περίληψη

Η διάλεξη αναφέρεται σε δύο αριστουργήματα της ελληνικής και παγκόσμιας μουσικής, κα-ταδικασμένα να μη γνωρίσουν ποτέ την ευρύτερη δημοσιότητα που αξίζουν, όπως θα δείξουν τα αποσπάσματά τους που εκτελούνται για πρώτη φορά από φωνές με συνοδεία πιάνου. Πρόκειται α) για την εξωτικής υποθέσεως «Μετζέ» (παγκόσμια πρώτη: Ρώμη, θέατρο Constanzi, 11 Δεκεμβρίου 1888), έργο εξαιρετικά πολυδάπανο που γι’αυτό το λόγο ανεβάσθηκε μόνο μία φορά ως το 1943, οπότε η παρτιτούρα ορχήστρας του καταστράφηκε κατά το βομβαρδιμό του εκδοτικού Σοντζόνιο στο Μιλάνο, και β) για την «Τίγκρα», σε εκπληκτικό λιμπρέτο του Ρενάτο Σιμόνι, της οποίας σώζεται μόνον η α’ πράξη, σχεδόν τελειωμένη σε μορφή «παρτιτσέλ» για δύο πιάνα και φωνές. Η συνέχεια του λιμπρέτου του Σιμόνι δεν ανακαλύφθηκε ποτέ (πιθανότατα δεν γράφτηκε) και ο Σαμάρας φαίνεται ότι μετά τον επαναπα-τρισμό του (1911) δεν ξανασχολήθηκε με το χειρόγραφο. Και όμως η μεν «Μετζέ» είναι Πακτωλός υπέροχων μουσικών σελίδων, που ορισμένες προαναγγέλουν την εξέλιξη της ελληνικής Εθνικής Σχολής, όχι κατά τα πρότυπα Καλομοίρη, αλλά κατά τα πρότυπα Ριάδη και Σκαλκώτα, ενώ η «Τίγκρα», αν είχε περατωθεί, θα ήταν αριστούργημα εφάμιλλο της «Τουραντό» του Πουτσίνι.

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Ο μουσικολόγος-ιστορικός της Εντεχνης Ελληνικής και μουσικοκριτικός Γεώργιος Λεωτσάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Σπούδασε θεωρητικά με τους Κωνσταντίνο Κυδωνιάτη και Γιάννη Ανδρέου Παπαϊωάννου (Δίπλωμα Ελληνικού Ωδείου: 1964) αλλά κυρίως θεωρεί εαυτόν αυτοδίδακτο. Από το 1959 ως και σήμερα στρατευμένος στη μάχιμη μουσική κριτική, συνεργάσθηκε με τις μεγαλύτερες ελληνικές εφημερίδες, σε χρονολογική σειρά: Καθημερινή, Μεσημβρινή, Τα Νέα, Το Βήμα, Πρωϊνή, Ελεύθερη Γνώμη, Πρώτη, Επικαιρότητα, Ημερησία και Εξπρες, καθώς και στα περιοδικά Ελληνικά Θέματα, Αντί και Δίφωνο. Ερευνά την ιστορία της Εντεχνης Ελληνικής Μουσικής από το 1970, βαθμιαία εστιάζοντας την έρευνά του στον 19ο αιώνα. Το 1981, υπήρξε ο πρώτος μουσικολόγος από όλο τον κόσμο που εισέδυσε στην απομονωμένη κομμουνιστική Αλβανία και κατέγραψε το παγκοσμίως μοναδικό φαινόμενο του ιδιόμορφου συστήματος της μουσικής παραγωγής και παιδείας. Από το 1972 υπήρξε συνεργάτης για την Εντεχνη Ελληνική και αργότερα για την Εντεχνη Αλβανική Μουσική του βρεταννικού εκδοτικού οίκου Macmillan, στις δύο εκδόσεις (1980, σε 24, και 2001, σε 29 τόμους), του The New Grove  Dictonary of Music and Musicians, στο The New Grove Dictionary of Opera (1992, 4 τόμοι) κλπ., ενώ το 1983-88, υπήρξε μουσικός συνεργάτης του Παγκοσμίου Βιογραφικού Λεξικού (τόμοι 1-9β) της Εκπαιδευτικής Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας. Πλην εκτενών δημοσιευμάτων στα περιοδικά Μουσικολογία και Μουσικός Λόγος, εξέδοσε το δίσκο ακτίνας Λύχνος υπό το μόδιον, με άγνωστες συνθέσεις Ελληνικής μουσικής για πιάνο (1847-1908) που ανεκάλυψε ο ίδιος (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 1999) και τη μονογραφία Παύλος Καρρέρ: Απομνημονεύματα και Εργογραφία (εκδ. Μουσείου Μπενάκη και Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου, Αθήνα, 2003). Μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του ΟΜΜΑ, το 2004 εξελέγη επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

   
Εκτύπωση Επιστροφή στην αρχή