Ενδιαφέρουσες
Ιστοσελίδες
 Site Map  English
Aναζήτηση
Γενικές Πληροφορίες
Κατάλογοι Βιβλιοθήκης
Εργογραφία Συνθετών
Αρχείο Ελληνικής Μουσικής
Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα
Επικοινωνία με τη Βιβλιοθήκη
Νέα της Βιβλιοθήκης
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Γίνετε φίλοι της Βιβλιοθήκης
Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)
Πρόσωπα - Έργα
Ελληνική μουσική
Συλλογές της Βιβλιοθήκης
Βιβλιογραφίες-Δισκογραφίες
Εθνομουσικολογία
'Αλλες τέχνες

Ακούστε
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα| Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)| Βιβλιογραφίες-Δισκογραφίες|

Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Μουσική Εκπαίδευση

Επιλογή νέων τίτλων (2006-2009)

Πρόκειται για την νεότερη ενημέρωση της ευρύτερης σχετικής βιβλιογραφίας που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης.

Cambridge assignments in music, gen, editor Roy Bennett, Cambridge University Press, 1987-2007.
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική σειρά βιβλίων που συνοδεύονται από κασέτες ή cd, σχεδιασμένη για μαθητές τριτοβάθμιας ή ωδειακής εκπαίδευσης και με στόχο την καλλιέργειά τους ως προς την εκτέλεση, την σύνθεση, την ακρόαση και την κατανόηση της μουσικής. Η Βιβλιοθήκη διαθέτει τους παρακάτω τίτλους:
First assignments
Form and Design
General Musicianship
History of music
Instruments of the Orchestra
Investigating Musical Styles
Music Worldwide
Popular Music

Handbuch Üben: Grundlagen, Konzepte, Methoden, herausgegeben von Ulrich Mahlert. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 2006.
Σημαντικό θεωρητικό σύγγραμμα (στα γερμανικά) όπου ο καταξιωμένος μουσικολόγος και μουσικοπαιδαγωγός Ulrich Mahlert τοποθετείται σχετικά με το μείζων ζήτημα της ευχάριστης και συνάμα παραγωγικής και αποτελεσματικής μελέτης της μουσικής.

Ανδρούτσος, Πολύβιος, Π. Δημιουργία και πειραματική εφαρμογή ενός μοντέλου διδασκαλίας της ιστορίας της μουσικής στη δευτεροβάθμιας εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2008.
Στην διδακτορική αυτή διατριβή που συμπεριλαμβάνεται στη σειρά «Βιβλιοθήκη Μουσικολογίας» (υπό τη διεύθυνση του καθ. Δημήτριου Γιάννου) δημιουργήθηκε και εφαρμόστηκε πειραματικά ένα μοντέλο διδασκαλίας της ιστορίας της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του αξιολογήθηκαν επιστημονικά και είναι διαθέσιμα στους εκπαιδευτικούς που θέλουν έτσι να διευρύνουν τους ορίζοντες και τις δυνατότητές τους.

Αντωνακάκης, Δημήτρης, Χιωτάκη Ειρήνη, Μουσική παιδαγωγική: διαθεματικές εφαρμογές για μικρά παιδιά. Αθήνα: Καστανιώτης, 2007.
Η συνεργασία του μουσικού-μουσικοθεραπευτή Δημήτρη Αντωνακάκη με την νηπιαγωγό Ειρήνη Χιωτάκη έχει αποδώσει τον καρπό μιας πληθώρας διαθεματικών εφαρμογών, θεωρητικά τεκμηριωμένων και με τη μορφή παιχνιδιών για μικρά παιδιά.

Δημιουργικότητα στη μουσική διδασκαλία και πράξη, πρακτικά 4ου Συνέδριου της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, Κάστρο Λαμίας 1-3 Ιουλίου 2005, επιμέλεια - σχεδιασμός Παύλος Συμεωνίδης, διορθώσεις Πολύβιος Ανδρούτσος. Λαμία: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση, 2005.
και
Μουσική παιδεία και αναζήτηση πολιτισμικής ταυτότητας, πρακτικά 5oυ Συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης 29 Ιουνίου-1 Ιουλίου 2007, επιμέλεια Παύλος Συμεωνίδης. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση, 2007.
Ηλεκτρονική μορφή (cd rom) των πρακτικών των δύο τελευταίων συνεδρίων της Ε.Ε.Μ.Ε.

Εικονογραφημένη εγκυκλοπαίδεια μουσικών οργάνων. Αθήνα, Ελευθερουδάκης, 2008.
Ένα εργαλείο αναφοράς για παιδιά και νέους. Περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα οργάνων, τόσο της δυτικής συμφωνικής ορχήστρας όσο και της μουσικής άλλων λαών και προσφέρει αναρίθμητες φωτογραφίες. Η Βιβλιοθήκη διαθέτει και την πρωτότυπη έκδοση στα αγγλικά.

Εκπαίδευση με έκφραση, μουσικές και χρώματα. Διαθεματικότητα στην Τέχνη. Πρακτικά Παιδαγωγικής Ημερίδας Τέχνης και Πολιτισμού, Πολυχώρος Νομαρχίας Πειραιά, 15 Ιανουαρίου 2006. Συνδιοργάνωση: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Νομαρχία Πειραιά, 1ο Γραφείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Διεύθυνσης Πειραιά, Ε.ΜΑ.ΠΕ.
Η έκδοση αυτή των πρακτικών περιλαμβάνει τις εισαγωγικές ομιλίες των Μ. Αργυρίου, Φ. Καλαμάρη και Δ. Τσιχλή, καθώς και πέντε θεωρητικές τοποθετήσεις σχετικά με τη διαθεματικότητα, αλλά και πέντε ακόμη προτάσεις για αντίστοιχες πρακτικές εφαρμογές στη διαδασκαλία όλων των βαθμίδων.

Μακροπούλου, Έφη, Βαρελάς, Δημήτρης, Plug and play, Οι νέες τεχνολογίες στο μάθημα της μουσικής, Αθήνα: fagotto books, 2009.
Ένα πολύ ενδιαφέρον εγχειρίδιο με περιεχόμενο που για πρώτη φορά παρουσιάζεται με τόσο απλό και πρακτικό τρόπο στην ελληνική βιβλιογραφία. Οι συγγραφείς παρουσιάζουν συγκεκριμένους τρόπους (χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικά «σενάρια») για την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών (ηλεκτρονικά μουσικά όργανα, κάρτες ήχου, μίκτες, μικρόφωνα, μουσικά λογισμικά) στο μάθημα της μουσικής.

Μεθοδολογικές και βιωματικές προσεγγίσεις των τάξεων από την Α’ έως και την ΣΤ΄ Δημοτικού, 15-7 Απριλίου 2005. Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα, Gutenberg, 2007.
Ένας πολυσέλιδος τόμος με τις κεντρικές ομιλίες (Σέργη, Μαραγκόπουλος, Λιάβας) και την πλειοψηφία των ομιλιών του συνεδρίου.

Μουσικός κόσμος: βιβλίο δασκάλου: εκπαιδευτικές δραστηριότητες, DVD-ROM / audio CD. Αθήνα: Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2008.
Η πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία και τη μάθηση της μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό που απευθύνεται στον μαθητή και περιλαμβάνει ποικίλες διαδραστικές δραστηριότητες, συνοδεύεται και από cd και βιβλία δασκάλου και μαθητή.

Μπογδάνη - Σουγιούλ, Δέσποινα. Πώς να διδάξω μουσική; 15 ενότητες για τη διδασκαλία της μουσική στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό σχολείο χρησιμοποιώντας τη μουσικοκινητική αγωγή, την εικαστική γλώσσα και το θεατρικό παιχνίδι. Αθήνα: Πατάκης, 2004.
Ένα πρακτικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της μουσικής στα παιδιά του δημοτικού με 15 προτεινόμενα σχέδια μαθήματος από μια πεπειραμένη μουσικοπαιδαγωγό.

Μωραΐτη, Τζένη. Το μουσικό γιασεμάκι: Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης στην προσχολική εκπαίδευση: διαθεματικές δραστηριότητες μουσικής για το νηπιαγωγείο. Αθήνα, Μεταίχμιο, 2006.
Μια ενδιαφέρουσα και σύγχρονη πρόταση για ένα Πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων μουσικής, στο οποίο οι διαθεματικές δραστηριότητες έχουν ως περιεχόμενο στοιχεία από τα είδη του λαϊκού πολιτισμού. Συνοδεύεται από cd με μουσικά παραδείγματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη.

Ντινόπουλος, Κωνσταντίνος. Μουσικός κόσμος: μουσική διδασκαλία με νέες τεχνολογίες: εισαγωγή στην ελληνική παραδοσιακή μουσική: συνοπτική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτης, 2009.
Η μουσική διδασκαλία με νέες τεχνολογίες και η παραδοσιακή μουσική είναι οι δύο τομείς τους οποίους αναπτύσσει ο συγγραφέας απευθυνόμενος (κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά) στους φοιτητές του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Το βιβλίο αποτελεί συνέχεια των ομώνυμων ψηφιακών εκδόσεων (βλ. παραπάνω).

Περακάκη, Ελισάβετ. Σχεδιάζοντας το σχολικό μάθημα μουσικής: βοήθημα για τους υποψήφιους του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και για την καθημερινή διδακτική πράξη. Αθήνα: Fagotto books, 2008.
Πατώντας σε ένα σταθερό θεωρητικό υπόβαθρο και ακολουθώντας τα νέα αναλυτικά προγράμματα για τη Μουσική αγωγή, η Ελισάβετ Περακάκη προτείνει 22 ενδιαφέροντα σχέδια μαθημάτων και 3 σχέδια εργασίας για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Σχολική μουσική εκπαίδευση: ζητήματα σχεδιασμού, μεθοδολογίας και εφαρμογών, επιμέλεια Ζωή Διονυσίου, Σοφία Αγγελίδου. Θεσσαλονίκη, Eλληνική Ένωση για τη Mουσική Eκπαίδευση, 2008.
14 διακεκριμένοι έλληνες μελετητές της μουσικής εκπαίδευσης αναπτύσσουν σε αυτόν τον πολύ ενδιαφέροντα τόμο καίρια ζητήματα του ερευνητικού τους πεδίου, όπως τη διαθεματικότητα, τη μουσικοθεραπεία, τη μουσικοκινητική, και τις εφαρμογές τους στη διδασκαλία διαφορετικών κάθε φορά αντικειμένων και με παιδιά διαφόρων ηλικιών και ικανοτήτων.

Σύγχρονες τάσεις και δυναμικές της σχολικής ψυχολογίας στην εκπαίδευση και στη μουσική εκπαίδευση, πρακτικά συμποσίου της Ένωσης Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, 11-12 Απριλίου 2008, επιμέλεια Μαρία Αργυρίου. Αθήνα: Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Διάπλαση, 2008.
Μια από τις λίγες δίγλωσσες εκδόσεις πρακτικών συμποσίου. Ευρύτερες προβληματικές της σχολικής ψυχολογίας, με σημαντικές τοποθετήσεις ελλήνων επιστημόνων, αποτελούν σε αυτόν τον τόμο την εισαγωγή στα επί μέρους ζητήματα της μουσικής παιδαγωγικής που εκτενώς αναπτύσσονται.

 

   
Εκτύπωση Επιστροφή στην αρχή