Ενδιαφέρουσες
Ιστοσελίδες
 Site Map  English
Aναζήτηση
Γενικές Πληροφορίες
Κατάλογοι Βιβλιοθήκης
Εργογραφία Συνθετών
Αρχείο Ελληνικής Μουσικής
Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα
  Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας  
  Παρασκευή στις 3: Συναυλίες στη Βιβλιοθήκη  
  Θεατρικές παραστάσεις για παιδιά  
  Κυριακάτικα Εκπαιδευτικά Προγράμματα για παιδιά  
  Κύκλος Διαλέξεων για την Τέχνη  
  Διαδραστικό πρόγραμμα για παιδιά  
  Από τις Μούσες στους υπολογιστές  
  Εκπαιδευτικά προγράμματα για επισκέψεις σχολείων  
  Διαγωνισμοί - Διαλέξεις - Συναυλίες  
  Παιδική Βιβλιοθήκη  
  αποθετήριο Ευτέρπη: Τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση - Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιo  
  Νέες δραστηριότητες για τα Ωδεία  
  Αυτή την εβδομάδα στη Βιβλιοθήκη: Πρόγραμμα εκδηλώσεων  
  Europeana Sounds  
  Αρχείο Εκπαιδ. Προγραμμάτων  
  Μουσικό ταξίδι στο σήμερα  
  Ημέρα Μουσικής 2016  
  Που πήγαν τα ρούχα του άι-Βασίλη;  
  Ο συνθέτης Γιώργος Σισιλιάνος  
  Camerata Junior: Ακροάσεις για την επιλογή νέων μελών  
  EUscreenXL  
  Στον λαβύρινθο του Μεσαίωνα  
  Η Wikipedia τραγουδάει ελληνικά  
  Όλα είναι Μουσική  
  Τα παιδιά του Μπαχ  
  Παρέα με τη μουσική  
  Master Class for Flute  
   
  Το IQ του Mozart  
   
  Το DNA του Beethoven  
   
   
   
   
  Europeana Radio  
   
   
   
Επικοινωνία με τη Βιβλιοθήκη
Νέα της Βιβλιοθήκης
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Γίνετε φίλοι της Βιβλιοθήκης
Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)

Ακούστε
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα| Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα| Αρχείο Εκπαιδ. Προγραμμάτων| Forum Μουσική-Τέχνη-Επιστήμη|

«Ο λόγος και η μουσική ως δρώμενο»

Στο πλαίσιο της νέας, διεπιστημονικής σειράς ομιλιών Μουσική – Τέχνη – Επιστήμη

Ομιλητές:

Νίκη Τσιρώνη, ιστορικός-βυζαντινολόγος
Ιωσήφ Βιβιλάκης, θεατρολόγος
Πλάτων Μαυρομούστακος, θεατρολόγος
Κωνσταντίνος Κακαβελάκης, μουσικολόγος και συνθέτης

Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου στις 18:00
Αίθουσα Διδασκαλίας της Βιβλιοθήκης

Είσοδος ελεύθερη

Πρόκειται για μια νέα σειρά τεσσάρων διεπιστημονικών ομιλιών με θέμα τη μουσική και τη σχέση της με αδελφές τέχνες και επιστήμες. Σκοπός των ομιλιών αυτών που θα έχουν τη μορφή forum είναι να αναδείξουν σημεία σύγκλισης των ανθρωπιστικών σπουδών και να φέρουν σε διάλογο την τέχνη με την επιστήμη. Κατά παράδοση συναφείς, με τη μουσική και τη μουσικολογία, τέχνες και θεωρητικές επιστήμες, όπως η λογοτεχνία και η θεωρία της λογοτεχνίας, η αρχιτεκτονική, οι παραστατικές τέχνες και η φιλοσοφική αισθητική εξετάζονται στις εκλεκτικές τους συγγένειες από ειδικούς από τον χώρο της επιστήμης και της θεωρίας της τέχνης.

Στην τρίτη από αυτές η ιστορικός-βυζαντινολόγος, Νίκη Τσιρώνη, οι θεατρολόγοι Ιωσήφ Βιβιλάκης και Πλάτων Μαυρομούστακος και ο μουσικολόγος και συνθέτης, Κωνσταντίνος Κακαβελάκης, προσεγγίζουν διεπιστημονικά και διαχρονικά ηχητικές, παραστατικές και μουσικές όψεις του λόγου, όπως αυτές αναδεικνύονται από τη διαπλοκή του με διαφορετικές εκφάνσεις παραστατικών τεχνών, από το βυζαντινό λειτουργικό δράμα μέχρι το μουσικό θέατρο του 20ού αιώνα και το θέατρο «όπως θα ελπίζαμε και όπως θα περιμέναμε να είναι».

Επιμέλεια σειράς - συντονισμός : Ηλίας Γιαννόπουλος


Βιογραφικά σημειώματα ομιλητών

Νίκη Τσιρώνη: Ιστορικός – Βυζαντινολόγος, Ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Associate in Byzantine Studies, Centre for Hellenic Studies, Harvard University.
Σπούδασε στο King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου με ειδίκευση στην πολιτισμική ιστορία της Ύστερης Αρχαιότητας και του Βυζαντίου.  Από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου έλαβε τίτλο μεταπτυχιακού διπλώματος στις βυζαντινές σπουδές με διπλωματική εργασία στη λογοτεχνία του 2ου αιώνα και από το ίδιο πανεπιστήμιο διδακτορικό τίτλο με επιβλέπουσα καθηγήτρια την Dame Professor Averil Cameron (FBA). Από το 2000 εργάζεται στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και δραστηριοποιείται στα ερευνητικά αντικείμενα της μελέτης της μεσοβυζαντινής λογοτεχνίας και τέχνης και της ιστορίας του βιβλίου με έμφαση στη μορφή του βιβλίου και στην απεικόνισή του στη βυζαντινή τέχνη. Σχετική έκθεση παρουσιάζεται από τον Σεπτέμβριο μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου 2013 στο Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας του Βυζαντινού Μουσείου στην Αθήνα. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της οργανώνει (5-7 Ιουλίου 2013) συνέδριο με θέμα τη Λογοτεχνία ως Δρώμενο, στην Αίθουσα Λόγου και Τέχνης της Στοάς του Βιβλίου, με τη συμμετοχή διακεκριμένων μελετητών από την Ευρώπη και την Αμερική. Έχει δημοσιεύσει αυτοτελείς μελέτες και άρθρα σε συλλογικούς τόμους για την Θεοτόκο, την Κασσιανή την Υμνωδό, το συναίσθημα και τις αισθήσεις στη βυζαντινή λογοτεχνία, και έχει επίσης επιμεληθεί 4 τόμους πρακτικών σχετικά με την ιστορία του βιβλίου.


Ιωσήφ Βιβιλάκης: Είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1996 απέκτησε τον τίτλο του διδάκτορα του ιδίου Πανεπιστημίου με την εργασία Η θεατρική ορολογία στους Πατέρες της Εκκλησίας. Συμβολή στη μελέτη της σχέσεως Εκκλησίας και Θεάτρου. Έχει διατελέσει Visiting Research Fellow στο Πανεπιστήμιο του Princeton (2007-8). Ήταν μέλος οργανωτικών επιτροπών συνεδρίων, έχει επιμεληθεί συλλογικούς επιστημονικούς τόμους αλλά και θεατρικά προγράμματα του Αμφι-Θεάτρου, του Θεάτρου Πορεία και του Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας Το 1995 σχεδίασε την πολυσυλλεκτική έκδοση Φώτης Κόντογλους εν εικόνι διαπορευόμενος (Ακρίτας), ενώ το 1999 δημοσίευσε τις θεατρικές κριτικές (1936-1960) του Μ. Καραγάτση (Βιβλιοπωλείον της «Εστίας»). Τα βασικά του ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από τη σχέση του θεάτρου με το ιερό (Για το Ιερό και το Δράμα. Θεατρολογικές προσεγγίσεις, Αρμός, Αθήνα 2004) και το πιο πρόσφατο βιβλίο του, το οποίο φέρει τον τίτλο Αυξεντιανός μετανοημένος (1752), έχει εκδοθεί από την Ακαδημία Αθηνών (Αθήνα 2010). Η τελευταία εργασία του Το κήρυγμα ως performance. Εκκλησιαστική ρητορική και θεατρική τέχνη μετά το Βυζάντιο βρίσκεται υπό έκδοση (Αρμός, Αθήνα 2013).


Πλάτων Μαυρομούστακος: Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστήμιο Αθηνών (1981). Συνέχισε τις σπουδές του στο Institut d’ Etudes Théâtrales του Πανεπιστημίου Paris III, όπου υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα Θεατρικός χώρος- Σκηνικός χώρος στο Σύγχρονο Νεοελληνικό Θέατρο, (1987) με επιβλέποντα καθηγητή τον Bernard Dort (Paris III) και τον Στάθη Δαμιανάκο (CNRS). Από το 1991 διδάσκει στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών όπου υπηρετεί στη βαθμίδα του Καθηγητή. Έχει προσκληθεί από πανεπιστήμια του εξωτερικού όπου δίδαξε ως επισκέπτης καθηγητής. Έχει διευθύνει έρευνες για διάφορα θέματα με έμφαση στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία και σκηνική πρακτική, στην πρόσληψη του ιταλικού μελοδράματος στα Επτάνησα, την μελέτη των παραστάσεων του αρχαίου δράματος κατά την νεότερη εποχή. Ιδρυτικό μέλος (1997) του Ευρωπαϊκού Δικτύου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος όπου συμμετέχουν ακαδημαϊκοί από 22 ευρωπαϊκές χώρες. Από το 1997 έως το 1999 διατηρούσε την στήλη «Αντί Κριτικής» στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Έχει συνεργαστεί με το Θεατρικό Μουσείο και πολλά αθηναϊκά ή Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα και έχει διατελέσει μέλος επιτροπών του Υπουργείου Πολιτισμού και Διοικητικών Συμβουλίων πολιτιστικών φορέων. Περί τα 250 άρθρα και δοκίμιά του, έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και εκδόσεις. Στα βιβλία του συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα: Μολιέρος Χρονολόγιο Jean Baptiste Poquelin (1622-1673), Εκδόσεις Επικαιρότητα 2002, Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000. Μια επισκόπηση, Εκδόσεις Καστανιώτη 2005 (β´ έκδ. 2006, γ´ έκδ. 2009), Σχεδιάσματα ανάγνωσης, Εκδόσεις Καστανιώτη 2006, Αντί Κριτικής. Σημειώσεις ενός συστηματικού θεατή, Εκδόσεις Καστανιώτη 2006. Έχει επιμεληθεί μεταξύ άλλων τα: Κάρολος Κουν. Οι Παραστάσεις, Κατάλογος της έκθεσης «Κάρολος Κουν. Θέατρο Τέχνης», έκδοση του Μουσείου Μπενάκη (Επιστημονική Επιμέλεια–Εισαγωγή, Αθήνα 2008/2009) και Παραστάσεις του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στην Ευρώπη κατά τους νεότερους χρόνους, τρίγλωσση έκδοση, Καστανιώτης 1998.


Kωνσταντίνος Δ. Κακαβελάκης: Είναι συνθέτης, ιστορικός μουσικολόγος και ερευνητής, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Αμβούργου. Από το 1983 έως το 1990 σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Βόννης μουσικολογία, βυζαντινολογία, φιλοσοφία και επικοινωνιακή έρευνα με τους M. Zenck, E. Trapp, W. Kluxen, Η. Hess, J. Simon και αργότερα στο πανεπιστήμιο του Αμβούργου με τον Κ. Φλώρο, P. Petersen και Χρ. Αξελό. Μελέτησε τη δημιουργική φιλοσοφία του György Ligeti με τα έργα του οποίου (Aventures & Nouvelles Aventures) ασχολήθηκε επισταμένως στην διδακτορική του διατριβή, György Ligetis Aventures und Nouvelles Aventures-Studien zur Spachkomposition und Ästhetik der Avantgarde, Αμβούργο 2000, εκδόσεις Peter Lang, 2001. Στον τομέα της σύνθεσης μαθήτευσε στο Ωδείο της Κολωνίας και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη μουσική Ακαδημία του Ντύσσελντορφ με τον Δημήτρη Τερζάκη και G. Becker. Κεντρικό μέλος του διεθνούς Κέντρου Μουσικών Μαθηματικών Ερευνών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης IFM, υπό την διεύθυνση του Guerino Mazolla για μια δεκαετία (1994-2004).To 1986 γνωρίστηκε με τον Luigi Nono στην Κολωνία με το έργο του οποίου ασχολήθηκε σε διάφορες μελέτες του. Συμμετείχε στα σεμινάρια του Ιάννη Ξενάκη στους Δελφούς το 1985. Έχει διδάξει στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο ελεύθερο Πανεπιστήμιο της Στοάς του Βιβλίου  και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Είναι πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της διεθνούς κοινότητας Μότσαρτ του Ιδρύματος Μοτσαρτέουμ και επιστημονικός συνεργάτης της τηλεόρασης της Βουλής των Ελλήνων.

----------------------------------------------------------------------------

 

«Στα όρια της γλώσσας: μουσική και ποίηση»

Στο πλαίσιο της νέας, διεπιστημονικής σειράς ομιλιών Μουσική – Τέχνη – Επιστήμη
 Δείτε το βίντεο της ομιλίας

Πρόκειται για μια νέα σειρά τεσσάρων διεπιστημονικών ομιλιών με θέμα τη μουσική και τη σχέση της με αδελφές τέχνες και επιστήμες. Σκοπός των ομιλιών αυτών που θα έχουν τη μορφή forum είναι να αναδείξουν σημεία σύγκλισης των ανθρωπιστικών σπουδών και να φέρουν σε διάλογο την τέχνη με την επιστήμη. Κατά παράδοση συναφείς, με τη μουσική και τη μουσικολογία, τέχνες και θεωρητικές επιστήμες, όπως η λογοτεχνία και η θεωρία της λογοτεχνίας, η αρχιτεκτονική, οι παραστατικές τέχνες και η φιλοσοφική αισθητική εξετάζονται στις εκλεκτικές τους συγγένειες από ειδικούς από το χώρο της επιστήμης και της θεωρίας της τέχνης.

Στη δεύτερη από αυτές η λέκτορας Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Πηνελόπη Ταμπακάκη, ο επίκουρος καθηγητής μουσικολογίας, Πάνος Βλαγκόπουλος και ο διδάκτωρ μουσικολογίας, Ηλίας Γιαννόπουλος θα αναφερθούν σε διάφορες όψεις και ιστορικούς σταθμούς της σχέσης των δύο τεχνών από την πλευρά των ποιητών και των συνθετών, και υπό το πρίσμα της πολιτισμικής μελέτης, της μουσικής ανάλυσης και της φιλοσοφικής αισθητικής.

Επιμέλεια σειράς: Ηλίας Γιαννόπουλος


Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου στις 18:00
Αίθουσα Διδασκαλίας της Βιβλιοθήκης

Είσοδος ελεύθερη

Βιογραφικά σημειώματα ομιλητών

Πηνελόπη Ταμπακάκη: Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε φιλολογία και μουσική (βιολί). Η διδακτορική της διατριβή (King’s College London) πάνω στη σχέση του Σεφέρη με τη μουσική βραβεύτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα (Hellenic Foundation) ως η καλύτερη διδακτορική διατριβή στο Ηνωμένο Βασίλειο για το έτος 2007 στην κατηγορία των νεοελληνικών σπουδών. Κυκλοφόρησε στα ελληνικά με τον τίτλο Η «μουσική ποιητική» του Γιώργου Σεφέρη. Μια μελέτη της σχέσης της μοντερνιστικής ποίησης με τη μουσική (Δόμος, 2011) και συμπεριλήφθηκε στη μικρή λίστα του περιοδικού Διαβάζω, στην κατηγορία του δοκιμίου. Σύντομα θα κυκλοφορήσει σε αγγλική έκδοση. Εργάστηκε ως μεταδιδακτορική υπότροφος Hannah Seeger Davis στο Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Princeton, και ως επισκέπτρια λέκτορας στο τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου. Κατέχει τη θέση George Seferis Research Associate στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών και στο Τμήμα Συγκριτικής Λογοτεχνίας του King’s College London.

Πάνος Βλαγκόπουλος. Σπούδασε Νομικά και Mουσικολογία. Ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή πάνω στη μουσική ιστοριογραφία της Ars nova στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο υπό την επίβλεψη της Irmgard Lerch-Καλαβρυτινού. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε συνέδρια στην Αθήνα, την Οξφόρδη και τη Βιένη. Έχει μεταφράσει κείμενα του Pierre Boulez (Σύγχρονη Μουσική Σκέψη), του Ulrich Michels ('Aτλας της Μουσικής), της Lydia Goehr (Το Φανταστικό Μουσείο των Μουσικών Έργων ) και του Nelson Goodman (Γλώσσες της Τέχνης), καθώς και το κεφάλαιο περί μουσικής στην ελληνική συνοπτική έκδοση της Δεκαδικής Ταξινόμησης Dewey (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης). Συμμετείχε στην επιστημονική ομάδα για την ανακατασκευή της αρχαίας υδραύλεως (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών). Έχει διδάξει θέματα ιστορίας της μουσικής και ανάλυσης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, το Ωδείο Φίλιππος Νάκας και τη Schola Cantorum της Βασιλείας. Διετέλεσε Υπεύθυνος Προσκτήσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων στην Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» από το 1995 έως το 2003. Από το 2002 είναι διδάσκων ΠΔ 407 στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, όπου τον Μάρτιο του 2003 εξελέγη Λέκτορας και το 2009 επίκουρος καθηγητής. Είναι διευθυντής της επιστημονικής επιθεώρησης «Μουσικός Λόγος» και της σειράς «Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής», καθώς και του διαρκούς Σεμιναρίου για την Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή Μουσική, που διοργανώνεται κάθε χρόνο στο πλαίσιο της Θερινής Μουσικής Ακαδημίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μουσική της Ars nova και τον ελληνικό μουσικό μοντερνισμό του 20ού αιώνα. Μιλά Γερμανικά, Αγγλικά, Ιταλικά και Γαλλικά.

Ηλίας Γιαννόπουλος. Είναι πτυχιούχος πιάνου του Ωδείου Αθηνών και κάτοχος Magister Artium στη μουσικολογία και τη φιλοσοφία (Πανεπιστήμιο Albert-Ludwigs Freiburg i. Br). Είναι αριστούχος διδάκτορας μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1999 ανήκει στο επιστημονικό δυναμικό της Μουσικής Βιβλιοθήκης ‘Λίλιαν Βουδούρη’, από το 2003 ως υπεύθυνος ανάπτυξης της συλλογής. Από τον Οκτώβριο του 2012 διδάσκει ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς πολιτιστικούς και εκδοτικούς φορείς της χώρας ως ομιλητής και συγγραφέας εισαγωγικών σημειωμάτων και άρθρων (ΟΜΜΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Πολιτιστική Ολυμπιάδα κ.ά.). Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, μεταξύ άλλων στο συνέδριο Philosophy of Art στο Inter-University Center του Dubrovnik και της Society for European Philosophy στο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Manchester. Είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Μουσικολογία και της διεπιστημονικής International Society for the Study of Time (ISST).

-----------------------------------------------------------------------------------

«Μουσική και Αρχιτεκτονική: συγκλίσεις και αποκλίσεις» Στο πλαίσιο της νέας, διεπιστημονικής σειράς ομιλιών Μουσική – Τέχνη – Επιστήμη
 Δείτε το βίντεο της ομιλίας

Η Βιβλιοθήκη διοργανώνει μια νέα σειρά τεσσάρων διεπιστημονικών ομιλιών σε επιμέλεια Ηλία Γιαννόπουλου, με θέμα τη μουσική και τη σχέση της με αδελφές τέχνες και επιστήμες. Σκοπός των ομιλιών αυτών που θα έχουν τη μορφή forum είναι να αναδείξουν σημεία σύγκλισης των ανθρωπιστικών σπουδών και να φέρουν σε διάλογο την τέχνη με την επιστήμη. Κατά παράδοση συναφείς, με τη μουσική και τη μουσικολογία, τέχνες και θεωρητικές επιστήμες, όπως η λογοτεχνία και η θεωρία της λογοτεχνίας, η αρχιτεκτονική, το θέατρο και η φιλοσοφική αισθητική εξετάζονται στις εκλεκτικές τους συγγένειες από ειδικούς από το χώρο της επιστήμης και της θεωρίας της τέχνης.

Στην πρώτη από αυτές ο αρχιτέκτων και αλτίστας Γιάννης Αθανασόπουλος και ο μουσικολόγος Ηλίας Γιαννόπουλος θα αντιπαραβάλλουν τη γλώσσα και τη γραμματική της μουσικής και της αρχιτεκτονικής. Κοινοί και στις δύο τέχνες όροι, όπως ρυθμός, μέτρο, ανοικτή και κλειστή μορφή, κλίμακα, τονικότητα, ατονικότητα, μοτίβο, αντίστιξη, κ.ά εξετάζονται σε μια ιστορική προοπτική, στις εννοιολογικές τους συγκλίσεις και αποκλίσεις, οι οποίες σε τελική ανάλυση προκύπτουν από την ομοιότητα ή διαφορετικότητα των μέσων και του τρόπου πραγμάτωσης και πρόσληψης του αρχιτεκτονικού και του μουσικού έργου.
Η ομιλία πλαισιώνεται από οπτικοακουστικά παραδείγματα.   Επιμέλεια σειράς: Ηλίας Γιαννόπουλος


Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου στις 18:00
Αίθουσα Διδασκαλίας της Βιβλιοθήκης

Είσοδος ελεύθερη

Βιογραφικά σημειώματα ομιλητών

Ηλίας Γιαννόπουλος. Είναι πτυχιούχος πιάνου του Ωδείου Αθηνών και κάτοχος Magister Artium στη μουσικολογία και τη φιλοσοφία (Πανεπιστήμιο Albert-Ludwigs Freiburg i. Br). Είναι αριστούχος διδάκτορας μουσικολογίας (φιλοσοφικής αισθητικής της μουσικής) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1999 ανήκει στο επιστημονικό δυναμικό της Μουσικής Βιβλιοθήκης ‘Λίλιαν Βουδούρη’, από το 2003 ως υπεύθυνος ανάπτυξης συλλογής. Από τον Οκτώβριο του 2012 διδάσκει ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ιονίων Νήσων. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς πολιτιστικούς και εκδοτικούς φορείς της χώρας είτε ως ομιλητής είτε ως συγγραφέας εισαγωγικών σημειωμάτων και άρθρων (ΟΜΜΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Πολιτιστική Ολυμπιάδα κ.ά.). Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, μεταξύ άλλων στο συνέδριο Philosophy of Art στο Inter-University Center του Dubrovnik και της Society for European Philosophy στο Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Manchester. 'Aρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε μουσικολογικά περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις. Είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Μουσικολογία και της διεπιστημονικής International Society for the Study of Time (ISST).

Γιάννης Αθανασόπουλος. (Αθήνα, 1970, Διπλ. Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, 1994). Είναι υπ. Διδάκτορας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ. Έχει διδάξει ως συμβασιούχος διδάσκων σύμφωνα με το Π.Δ. 407/80 στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ στο Εργαστήριο Μορφολογίας - Ρυθμολογίας, και από το 2005 ως προσκεκλημένος διδάσκων στο κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό μάθημα των Ειδικών Θεμάτων Συνθέσεων του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ με τίτλο: «Μουσικές και Αρχιτεκτονικές Συμπορεύσεις. Η Αντίστιξη ως εργαλείο μουσικής και αρχιτεκτονικής σύνθεσης». Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας, και έχει συμμετάσχει και βραβευτεί σε Πανελλήνιους Αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Είναι συγγραφέας του συλλογικού τόμου "Αρχιτεκτονικές και μουσικές συμπορεύσεις. Η αντίστιξη ως εργαλείο μουσικής και αρχιτεκτονικής σύνθεσης" (Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2011). Είναι διπλωματούχος Βιόλας και έχει συμμετάσχει ως έκτακτο μέλος σε συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, καθώς και σε  συναυλίες μουσικής δωματίου ως μέλος διαφόρων σχημάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

   
Εκτύπωση Επιστροφή στην αρχή