Ενδιαφέρουσες
Ιστοσελίδες
 Site Map  English
Aναζήτηση
Γενικές Πληροφορίες
Κατάλογοι Βιβλιοθήκης
Εργογραφία Συνθετών
Αρχείο Ελληνικής Μουσικής
Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα
Επικοινωνία με τη Βιβλιοθήκη
Νέα της Βιβλιοθήκης
  Πρόσφατα Αποκτήματα  
  Παρουσιάσεις Νέων Τίτλων  
  Επιλογή του Μήνα  
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Γίνετε φίλοι της Βιβλιοθήκης
Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)

Ακούστε
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα| Νέα της Βιβλιοθήκης|
Παρουσιάσεις Νέων Τίτλων
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2006. Καλομοίρης, Μανώλης. Ανατολή - Σ' αγαπώ (Αθήνα : Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, Υπουργείο Πολιτισμού, 2006)

Η ενασχόληση του Μανώλη Καλομοίρη με το μονόπρακτο έργο του Γιάννη Καμπύση είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν από την οπερατική διαμόρφωσή του από τον συνθέτη. Από το 1908 ακόμα και την εποχή της έντονης δραστηριοποίησης του Καλομοίρη στο γλωσσικό ζήτημα, είχε έρθει σε επαφή μέσω του Τάκη Ταγκόπουλου, εκδότη του περιοδικού «Νουμάς», με το κείμενο του Καμπύση, ο οποίος είχε ήδη φύγει από τη ζωή σε ηλικία 29 ετών το 1901. Η «Ανατολή» όμως δεν ήταν το μόνο κείμενο του Καμπύση που χρησιμοποίησε ο Καλομοίρης στα έργα του. Το λιμπρέτο της πιο γνωστής όπερας του συνθέτη, «Το Δαχτυλίδι της Μάνας» είναι βασισμένο στο ομώνυμο έργο του ποιητή. Παρ’ όλα αυτά, ο Καλομοίρης δεν διατήρησε στο ακέραιο το κείμενο της Ανατολής αλλά διαμόρφωσε ελεύθερα το περιεχόμενο του έργου με τρόπο τέτοιο ώστε να μεταβληθεί το τέλος, δίνοντας στο δράμα μία λύση που δεν υπήρχε στο κείμενο του Καμπύση.

Ο Καλομοίρης καταπιάστηκε πολλές φορές με το έργο για να ολοκληρώσει τη σύνθεση του με ανεπιτυχές αποτέλεσμα. Το 1944 όμως και επηρεασμένος ίσως από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα των Δεκεμβριανών, αποφάσισε να ολοκληρώσει τη σύνθεση. Αυτό συνέβη τελικά τον Ιανουάριο του 1945. 

Ακούγοντας το έργο αυτό κανείς μπορεί να αναγνωρίσει τα στοιχεία της Καλομοιρικής γραφής τα οποία είναι γνωστά και από παλαιότερα έργα. Η χρήση των βαγκνερικών "εξαγγελτικών μοτίβων" για παράδειγμα είναι μία συνήθεια του Καλομοίρη που όμως παρουσιάζει κάποιες διαφορές σε σχέση με τη χρήση που κάνει ο συνθέτης σε προηγούμενα έργα του. Όπως αναφέρει και ο ίδιος ο Καλομοίρης στο εισαγωγικό σημείωμα που συνοδεύει το έργο, επιδίωξη του ήταν να διαπλέξει το βαγκνερικό «εξαγγελτικό μοτίβο» με τον «χαρακτηριστικό σκοπό» που υπάρχει στον Καραγκιόζη. Ίσως με τον τρόπο αυτό ο συνθέτης να επιδιώκει τον συγκερασμό της ελληνικής λαϊκής τέχνης με την υψηλή μουσική τέχνη. 'Αλλωστε η Ανατολή δεν είναι τίποτε άλλο από ένα λαϊκότροπο παραμύθι με σκοτεινούς πύργους, πρίγκιπες και βασίλισσες, μαγεία και μυθικούς χαρακτήρες.
      
Η ηχογράφηση της Ανατολής έρχεται να καλύψει ένα σημαντικό κενό στην ελληνική μουσική δισκογραφία. Με την προσθήκη της ο ακροατής έχει στη διάθεση του -από διάφορες πηγές- όλες τις οπερατικές δημιουργίες του Μανώλη Καλομοίρη, πλην του έργου του «Ξωτικά Νερά».

Στον δεύτερο δίσκο περιλαμβάνεται και η ηχογράφηση του έργου «Σ’ αγαπώ» από το πρώτο μέρος των «Ίαμβων και Ανάπαιστων» του Κωστή Παλαμά. Πρόκειται για λιγότερο γνωστό έργο σε σύγκριση με τα «Μαγιοβότανα» που προέρχονται από το δεύτερο μέρος της ίδιας ποιητικής συλλογής του ποιητή. Η ιδιαιτερότητα του Σ’ αγαπώ είναι η χρήση του σόλο βιολιού σε συνδυασμό με τη σοπράνο και την ορχήστρα. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μία σημαντική προσθήκη στη δισκογραφία του Έλληνα συνθέτη και βοηθά στο ολοένα ανανεούμενο ερευνητικό ενδιαφέρον για την προσωπικότητα και το έργο του Καλομοίρη.

Αλέξανδρος Χαρκιολάκης
 

   
Εκτύπωση Επιστροφή στην αρχή