Ενδιαφέρουσες
Ιστοσελίδες
 Site Map  English
Aναζήτηση
Γενικές Πληροφορίες
Κατάλογοι Βιβλιοθήκης
Εργογραφία Συνθετών
Αρχείο Ελληνικής Μουσικής
Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Προγράμματα
Επικοινωνία με τη Βιβλιοθήκη
Νέα της Βιβλιοθήκης
  Πρόσφατα Αποκτήματα  
  Παρουσιάσεις Νέων Τίτλων  
  Επιλογή του Μήνα  
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
Γίνετε φίλοι της Βιβλιοθήκης
Τετράδιο (άρθρα-κείμενα)

Ακούστε
 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα| Νέα της Βιβλιοθήκης|
Παρουσιάσεις Νέων Τίτλων
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011. Γαρουφαλής, Άρης και Ξανθουδάκης, Χάρης, επιμ. Ο Δημήτρης Μητρόπουλος και το Ωδείο Αθηνών. Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, 2011. ISBN 9789608680180.

Το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου ξεκίνησε την έκδοση μιας σειράς βιβλίων υπό τον γενικό τίτλο «Ελληνική Μουσικολογική Βιβλιοθήκη». Ο πρώτος τόμος αυτής της σειράς είναι αφιερωμένος στον Δημήτρη Μητρόπουλο και στη μακροχρόνια σχέση του με το Ωδείο Αθηνών. Την γενική επιμέλεια του τόμου ανέλαβαν ο Χάρης Ξανθουδάκης, καθηγητής στο ΤΜΣ του Ιονίου Πανεπιστημίου, κι ο 'Αρης Γαρουφαλής, πρόεδρος του Δ.Σ. και διευθυντής του Ωδείου Αθηνών.
 
Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο καταγράφεται από τους επιμελητές το χρονικό της σχέσης του Μητρόπουλου με το Ωδείο Αθηνών από τα μαθητικά του χρόνια μέχρι και τον θάνατό του. Η άκρως ενδιαφέρουσα και γλαφυρή αφήγηση διανθίζεται από πλήθος πληροφοριών που αποκαθιστούν αρκετά ζητήματα, αποδεικνύοντας ότι η σε βάθος έρευνα που έχει προηγηθεί στο αρχείο του Ωδείου Αθηνών, του αρχαιότερου μουσικού ιδρύματος της χώρας κι ενός από τα παλαιότερα Ωδεία της Ευρώπης, αποφέρει καρπούς. Είναι σίγουρο ότι αναλόγως ενδιαφέροντα ευρήματα όπως αυτά που αφορούν τον Μητρόπουλο, θα μπορούσαν να αναδειχθούν και για άλλες ιστορικές μορφές της εγχώριας μουσικής ζωής μέσω της αρχειακής έρευνας που, κατά τα φαινόμενα, διεξάγεται στο Ωδείο Αθηνών. 'Αλλωστε, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά ότι ένα μεγάλο μέρος της μουσικής μας ιστορίας βρίσκεται εναποτεθειμένο στο αρχείο του Ωδείου Αθηνών. Ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να μάθει για την κατά καιρούς πλούσια εγχώρια μουσική ζωή και τις προσπάθειες που γίνονταν ώστε η πόλη των Αθηνών να διαθέτει μια ορχήστρα υψηλού επιπέδου. Δυστυχώς οι από κοινού προσπάθειες του Ωδείου Αθηνών και του Ελληνικού Ωδείου που είχαν δημιουργήσει τον «Σύλλογο Συναυλιών» δεν μακροημέρευσαν, παρ΄ όλο που με την ορχήστρα εμφανίστηκαν καλλιτέχνες όπως ο Alfred Cortot και ο Richard Strauss και παίχθηκαν πρωτοποριακά έργα όπως το Χυτήριο Σιδήρου του Alexander Mossolov (το συγκεκριμένο έργο παρουσιάστηκε στη συναυλία της 13ης Νοεμβρίου 1933).

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου καταγράφονται τα ντοκουμέντα. Συνολικά αποδελτιώνονται και παρουσιάζονται 85 τεκμήρια με γνώμονα το ερευνητικό τους ενδιαφέρον και την αδρή σκιαγράφηση όσων έχουν ήδη περιγραφεί στην αφήγηση του πρώτου μέρους. Ανάμεσά τους υπάρχουν αποσπάσματα από συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών, προσωπικές επιστολές του Μητρόπουλου προς τον Γεώργιο Νάζο, αποσπάσματα από τα δελτία πεπραγμένων του Ωδείου Αθηνών, ομιλίες που εκφωνήθηκαν κατά την άφιξη του Μητρόπουλου, αλλά και η ομιλία του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών Αρ. Κυριακίδη κατά την επιμνημόσυνη τελετή στη μνήμη του Δημήτρη Μητρόπουλου, καθώς και άλλες καταγραφές με πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον. Το υλικό είναι διαλεγμένο με τρόπο τέτοιο, ώστε να αποδίδει μια ξεκάθαρη εικόνα της σχέσης του Ωδείου Αθηνών με το μεγάλο μαέστρο. Το υλικό που παρουσιάζεται είναι κατανεμημένο σε έξι χρονικές περιόδους για την ευκολία του αναγνώστη.
Τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό, μέρος του βιβλίου είναι τα Επίμετρα. Εκεί ο ενδιαφερόμενος θα βρει όλα τα αποδελτιωμένα προγράμματα συναυλιών του Μητρόπουλου με την Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, μια εξαιρετικά χρήσιμη λίστα συνθετών και έργων που ερμηνεύτηκαν από την Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών υπό τον Μητρόπουλο και τους σολίστ που συνεργάστηκαν μαζί του στις συναυλίες της Ορχήστρας. Αυτές οι τρεις λίστες που εμφανίζονται στο τέλος του βιβλίου αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τους μουσικολόγους που συχνά ανατρέχουν σε προγράμματα συναυλιών.

Τον τελευταίο καιρό, αποδεικνύεται συνεχώς και περίτρανα ότι η ελληνική μουσικολογική κοινότητα έχει πολλές δυνατότητες αλλά και αρκετά ευρύ πεδίο έρευνας. Τα βιβλία που έχουν εκδοθεί (για παράδειγμα, το βιβλίο του Ιωάννη Φούλια Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου: από τον ύστερο ρομαντισμό στην Εθνική Σχολή Μουσικής. Αθήνα: Παπαγρηγορίου-Νάκας, 2011, ο επετειακός τόμος για τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα από την Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας, το βιβλίο του Νίκου Τσούχλου Τέχνη των αισθημάτων και των συγκινήσεων: μουσικοί εκτελεστές στη Γερμανία του Διαφωτισμού [1750-1800]. Αθήνα: Εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2011 και άλλα) αποτελούν σημαντικές προσθήκες. Αρκεί αυτή η προσπάθεια να συνεχιστεί με τους ίδιους κι ακόμη εντατικότερους ρυθμούς.

Το συγκεκριμένο βιβλίο αποτελεί άλλη μία ψηφίδα στο παζλ της έρευνας για έναν από τους σημαντικότερους μαέστρους του 20ού αιώνα. Η ελληνική περίοδος του Μητρόπουλου αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καριέρας του. Μέχρι σήμερα, με την πολύτιμη συμβολή και τις άοκνες προσπάθειες του Απόστολου Κώστιου, πρώτου και σημαντικού βιογράφου του Μητρόπουλου, είχαμε την δυνατότητα να διερευνήσουμε πολλές πτυχές της καριέρας του έλληνα μαέστρου. Το βιβλίο αυτό έρχεται να προσθέσει στη γνώση που έχουμε ήδη αποκομίσει αλλά και να διασαφηνίσει μια σειρά ζητημάτων που αφορούσαν τον Μητρόπουλο και την μακροχρόνια σχέση του με το Ωδείο Αθηνών. Η ενδελεχής έρευνα στις πηγές και η δεδηλωμένη αγάπη των δύο συγγραφέων Α. Γαρουφαλή και Χ. Ξανθουδάκη λειτούργησαν ευεργετικά για το παραγόμενο αποτέλεσμα. Αποδεικνύεται τελικά ότι η αρχειακή έρευνα έχει πολλά να προσφέρει και σίγουρα πολλά να αποκαλύψει.

Αλέξανδρος Χαρκιολάκης

   
Εκτύπωση Επιστροφή στην αρχή